Van de Lampenman

Unieke Lampen en Lantaarns

Sommige lampen en lantaarns verdienen wat extra aandacht

Er komen veel bijzondere en unieke lampen en lantaarns door mijn handen. Hierbij is het vaak niet altijd even makkelijk om informatie hierover te vinden.

Op deze pagina plaats ik de unieke lampen en lantaarns met de informatie die ik hierover heb kunnen vinden en daarnaast enkele andere lampen en lantaarns die extra aandacht verdienen. Kom regelmatig een kijkje nemen, deze pagina zal regelmatig geüpdatet worden.

Lamp van takelwagen en van eenhoorn

Deze lamp was supersnel verkocht aan de hoogste bieder, 10 knuffels, onbetaalbaar 😁.

Nadat ik de takelwagen lamp van Tri-Ang voor Davi klaar had, vroeg ik aan Lizzy of ik er ook één voor haar moest maken, dat hoefde niet maar ik mocht wel een meisjesachtige lamp maken, van een eenhoorn of van paarden ofzo.

Dus ook een lamp gemaakt van een Baby Born eenhoorn, met een disco lamp erin. Lizzy is er helemaal weg van.

Mooie lamp gemaakt van een takelwagen
Mooie lamp voor Davi van een Tri-Ang Takelwagen.
Mooie disco lamp van een Baby Born Eenhoorn
Mooie disco lamp van een Baby Born Eenhoorn voor Lizzy

Een lamp van onderdelen

De opa van mijn vrouw was Aart Willemsen, hij was erg creatief met het creëren van iets uit onderdelen. Oftewel, hij was al erg druk bezig met upcyclen, wat tegenwoordig helemaal in is. Al eerder heb ik een oude telefoon van hem omgetoverd tot telefoonhouder, waar ik erg veel plezier van heb.

Nu heb ik dit prachtige kunstwerk aangepast naar een sfeervolle lamp. Een bijzondere auto/hotrod gemaakt uit diverse machine onderdelen en bevestigingsmaterialen.

Heel mooi om iets wat hij gecreëerd heeft na zoveel jaren aan te passen naar een lamp, zal hij leuk gevonden hebben.

Auto of hotrod lamp gemaakt door Dhr. A. Willemsen.
Auto of hotrod lamp gemaakt door Dhr. A. Willemsen.

Bunkerlampen van Industria Rotterdam uit de Maastunnel

Dit was mijn eerste kennismaking met Industria Rotterdam. Wat hierbij vooral bijzonder was, dat er een lamp ingedraaid zat die de herkomst verraadde, er zat namelijk een zeefdruk op met de tekst Maastunnel.

Deze lampen hebben me ertoe aangezet om op zoek te gaan naar meer informatie en zijn dan ook de eerste aanleiding geweest van deze website. Extra bijzonder is het dan ook wanneer je in oude boeken leest over het project tunnelverlichting in de Maastunnel, zie hiervoor ook mijn pagina over Industria Rotterdam.

Nadien nog veel van Industria Rotterdam gehad, maar deze blijven toch heel bijzonder.

Industriële bunkerlampen van Industria Rotterdam
Industriële bunkerlampen van Industria Rotterdam, afkomstig uit de Maastunnel
Metalen gangverlichting Maastunnel met zeefafdruk Maastunnel
Metalen gangverlichting Maastunnel met zeefafdruk
Bunkerlamp met logo van Industria Rotterdam, heeft gehangen in de Maastunnel
Bunkerlamp met logo van Industria Rotterdam, heeft gehangen in de Maastunnel

Seinlamp, scheepslamp

Hele bijzondere lamp ziet eruit als een scheepslamp maar zal vermoedelijk gebruikt zijn door het leger of de marine om mee te seinen.

J.H. Peters & Bey Hamburg logo
J.H. Peters & Bey Hamburg logo

Allereerst heeft hij het model en het Fresnel glas wat je ook vaak bij scheepslampen ziet, maar op een scheepslamp zit normaliter geen handvat.
Daarnaast zit er een schuif voor het glas, waardoor hij dus “aan en uitgezet” kan worden. Er zal oorspronkelijk een oliereservoir met lont ingezeten hebben. Er staat daarnaast ook D.R.G.M. No 350032, dit is een Duits patent nummer dat voor 1945 is gebruikt. Dit staat voor Deutsches Reichsgebrauchsmuster.

Heb hiervoor contact opgenomen met Peters & Bey en deze kenden deze lamp niet, het vermoeden is ook dat dit een modificatie is geweest op een scheepslamp.

Inmiddels is de lamp weer in bezit van het bedrijf die deze lamp 80 jaar terug (deels) geproduceerd heeft.

Seinlamp waarvan de schuiven open zijn
De seinlamp met open schuiven.
Seinlamp waarvan de schuiven gesloten zijn
De Seinlamp met gesloten schuiven
Lamp gemaakt door J.H. Peters & Bey
Lamp gemaakt door J.H. Peters & Bey

Jieldé fabriekslamp

De heilige graal voor een Lampenman mag ik wel zeggen. Een echte Jieldé! Een fabriekslamp, afkomstig uit Frankrijk. Volgens kenner rond 1966 geproduceerd, dit is mede te herleiden door het merkplaatje.

Jieldé is ontworpen door Jean-Louis Domecq in de jaren 50. Dit uit frustratie van de op dat moment bestaande fabriekslampen waar om de haverklap de snoeren van defect raakten, Jean-Louis Domecq was namelijk eigenaar van een fabriek. Hij ontwierp voor zijn eigen fabriek een lamp met sleepcontacten, waardoor er geen snoeren meer kapot konden gaan en met verstelbare armen en een verstelbare kap. Dit was zo’n groot succes dat hij hem nadien in productie nam en ging verkopen. Tot op de dag van vandaag worden deze lampen nog geproduceerd en verkocht.

Een echte Jielde machine lamp
De Jieldé machine lamp
Plaatje van Jielde bevestigt aan de kop van de lamp
Plaatje van Jieldé

Rangeerstoplantaarn

Rangeerstoplantaarn met origineel glas in lood
Rangeerstoplantaarn

Hele bijzondere en unieke rangeerstoplantaarn, seinlamp. Deze stond vroeger altijd laag geplaatst langs het spoor om een absoluut stopsein te geven, door hem een kwartslag te draaien mocht er doorgereden worden. Vooral bijzonder is dat het glas in lood al die jaren heel gebleven is, zelden kom je deze nog tegen met het originele glas in lood. Helaas is de schoorsteen alleen niet meer origineel.

‘De lantaren toont in de richting van het spoor een oranje staand kruis op een melk-wit veld; een schuin naar beneden gerichte zwarte pijl wijst het spoor aan, waarvoor de lantaren geldt. Geldt de lantaren voor de beide sporen, waartusschen de lantaren geplaatst is, dan wordt dit door twee pijlen aangegeven. Wordt de lantaren vanuit het seinhuis gedraaid, dan verschijnt er in de richting van het spoor een melk-wit veld: het rangeerdeel mag doorrijden.’ Bron: Seinreglement 1934

Mooi close-up van de Rangeerstoplantaarn
Mooi close-up van de Rangeerstoplantaarn
Hoe de rangeerstoplantaarn aan de kant van het spoor stond
Hoe de rangeerstoplantaarn aan de kant van het spoor stond

Verwarmingselement voor motor

In eerste instantie dacht ik dat dit een mijnlamp was, de vorm en afmeting heeft iets weg van opzichters lamp welke veel in de mijnen gebruikt is. Maar een mijnlamp is altijd cilindrisch en heeft niet een oliereservoir welke breder uitloopt. Een kenner heeft me erop gewezen dat dit dan ook geen mijnlamp is, maar een oude lantaarn, kachel om de radiateur/motor vorstvrij te houden.

Motor-verwarmingslamp welke een motor vorstvrij hield
De motor verwarmingslamp

Katholieke bedieningslantaarn

Regelmatig koop ik lampen en lantaarns waar ik niet van weet hoe en waar ze gebruikt zijn. Net als bij deze lantaarn.

Dat hij in de katholieke kerk gebruikt is was me dan wel duidelijk, maar meer kon ik er ook niet over vinden. Lijkt op een processielantaarn, flambouw, maar die zit normaliter op een stok en heeft geen bel.

Navraag gedaan bij het Museum Catharijneconvent en super snel een uitgebreide reactie gehad, bedankt daarvoor!!

Het voorwerp dat u heeft gekocht is inderdaad een lantaarn, maar wel een ‘speciaal’ soort lantaarn. In het lexicon religieus erfgoed wordt de lantaarn beschreven als een “bedieningslantaarn” met de volgende definitie:

“Lantaarn met kaars die door de misdienaar of koster voor de priester uit werd gedragen op weg naar de toediening van het sacrament der zieken. De bel aan het handvat is een reminiscentie aan de oudere bedienings- of berechtingsbel. Werd in overwegend rooms-katholieke streken gebruikt, niet in de calvinistische streken. Vlaams equivalent: berechtingslantaarn”.

Bij het inventariseren in katholieke kerken komen de erfgoedspecialisten weleens dit soort bedieningslantaarns tegen. Vaak zit het belletje echter verwerkt in het handvat boven de lantaarn, minder vaak daaronder, zoals bij dit exemplaar.

Rooms-katholieke bedienings lantaarn met bel
De mooie rooms katholieke bedienings lantaarn met bel
Kaarshouder-van-berechtingslantaarn
Close-up van de kaarshouder
De bel van de berechtingslantaarn
De bel van de berechtingslantaarn