Een lamp van onderdelen
De opa van mijn vrouw was Aart Willemsen, hij was erg creatief met het creëren van iets uit onderdelen. Oftewel, hij was al erg druk bezig met upcyclen, wat tegenwoordig helemaal in is. Al eerder heb ik een oude telefoon van hem omgetoverd tot telefoonhouder, waar ik erg veel plezier van heb.
Nu heb ik dit prachtige kunstwerk aangepast naar een sfeervolle lamp. Een bijzondere auto/hotrod gemaakt uit diverse machine onderdelen en bevestigingsmaterialen.
Heel mooi om iets wat hij gecreëerd heeft na zoveel jaren aan te passen naar een lamp, zal hij leuk gevonden hebben.
Bunkerlampen van Industria Rotterdam uit de Maastunnel
Dit was mijn eerste kennismaking met Industria Rotterdam. Wat hierbij vooral bijzonder was, dat er een lamp ingedraaid zat die de herkomst verraadde, er zat namelijk een zeefdruk op met de tekst Maastunnel.
Deze lampen hebben me ertoe aangezet om op zoek te gaan naar meer informatie en zijn dan ook de eerste aanleiding geweest van deze website. Extra bijzonder is het dan ook wanneer je in oude boeken leest over het project tunnelverlichting in de Maastunnel, zie hiervoor ook mijn pagina over Industria Rotterdam.
Nadien nog veel van Industria Rotterdam gehad, maar deze blijven toch heel bijzonder.
Seinlamp, scheepslamp
Hele bijzondere lamp ziet eruit als een scheepslamp maar zal vermoedelijk gebruikt zijn door het leger of de marine om mee te seinen.
Allereerst heeft hij het model en het Fresnel glas wat je ook vaak bij scheepslampen ziet, maar op een scheepslamp zit normaliter geen handvat.
Daarnaast zit er een schuif voor het glas, waardoor hij dus “aan en uitgezet” kan worden. Er zal oorspronkelijk een oliereservoir met lont ingezeten hebben. Er staat daarnaast ook D.R.G.M. No 350032, dit is een Duits patent nummer dat voor 1945 is gebruikt. Dit staat voor Deutsches Reichsgebrauchsmuster.
Heb hiervoor contact opgenomen met Peters & Bey en deze kenden deze lamp niet, het vermoeden is ook dat dit een modificatie is geweest op een scheepslamp.
Inmiddels is de lamp weer in bezit van het bedrijf die deze lamp 80 jaar terug (deels) geproduceerd heeft.
Jieldé fabriekslamp
De heilige graal voor een Lampenman mag ik wel zeggen. Een echte Jieldé! Een fabriekslamp, afkomstig uit Frankrijk. Volgens kenner rond 1966 geproduceerd, dit is mede te herleiden door het merkplaatje.
Jieldé is ontworpen door Jean-Louis Domecq in de jaren 50. Dit uit frustratie van de op dat moment bestaande fabriekslampen waar om de haverklap de snoeren van defect raakten, Jean-Louis Domecq was namelijk eigenaar van een fabriek. Hij ontwierp voor zijn eigen fabriek een lamp met sleepcontacten, waardoor er geen snoeren meer kapot konden gaan en met verstelbare armen en een verstelbare kap. Dit was zo’n groot succes dat hij hem nadien in productie nam en ging verkopen. Tot op de dag van vandaag worden deze lampen nog geproduceerd en verkocht.
Hele bijzondere en unieke rangeerstoplantaarn, seinlamp. Deze stond vroeger altijd laag geplaatst langs het spoor om een absoluut stopsein te geven, door hem een kwartslag te draaien mocht er doorgereden worden. Vooral bijzonder is dat het glas in lood al die jaren heel gebleven is, zelden kom je deze nog tegen met het originele glas in lood. Helaas is de schoorsteen alleen niet meer origineel.
‘De lantaren toont in de richting van het spoor een oranje staand kruis op een melk-wit veld; een schuin naar beneden gerichte zwarte pijl wijst het spoor aan, waarvoor de lantaren geldt. Geldt de lantaren voor de beide sporen, waartusschen de lantaren geplaatst is, dan wordt dit door twee pijlen aangegeven. Wordt de lantaren vanuit het seinhuis gedraaid, dan verschijnt er in de richting van het spoor een melk-wit veld: het rangeerdeel mag doorrijden.’ Bron: Seinreglement 1934
Verwarmingselement voor motor
In eerste instantie dacht ik dat dit een mijnlamp was, de vorm en afmeting heeft iets weg van opzichters lamp welke veel in de mijnen gebruikt is. Maar een mijnlamp is altijd cilindrisch en heeft niet een oliereservoir welke breder uitloopt. Een kenner heeft me erop gewezen dat dit dan ook geen mijnlamp is, maar een oude lantaarn, kachel om de radiateur/motor vorstvrij te houden.
Katholieke bedieningslantaarn
Regelmatig koop ik lampen en lantaarns waar ik niet van weet hoe en waar ze gebruikt zijn. Net als bij deze lantaarn.
Dat hij in de katholieke kerk gebruikt is was me dan wel duidelijk, maar meer kon ik er ook niet over vinden. Lijkt op een processielantaarn, flambouw, maar die zit normaliter op een stok en heeft geen bel.
Navraag gedaan bij het Museum Catharijneconvent en super snel een uitgebreide reactie gehad, bedankt daarvoor!!
Het voorwerp dat u heeft gekocht is inderdaad een lantaarn, maar wel een ‘speciaal’ soort lantaarn. In het lexicon religieus erfgoed wordt de lantaarn beschreven als een “bedieningslantaarn” met de volgende definitie:
“Lantaarn met kaars die door de misdienaar of koster voor de priester uit werd gedragen op weg naar de toediening van het sacrament der zieken. De bel aan het handvat is een reminiscentie aan de oudere bedienings- of berechtingsbel. Werd in overwegend rooms-katholieke streken gebruikt, niet in de calvinistische streken. Vlaams equivalent: berechtingslantaarn”.
Bij het inventariseren in katholieke kerken komen de erfgoedspecialisten weleens dit soort bedieningslantaarns tegen. Vaak zit het belletje echter verwerkt in het handvat boven de lantaarn, minder vaak daaronder, zoals bij dit exemplaar.